Dezvoltare psihomotrica – dezvoltarea abilitatilor motrice

PERSPECTIVE DE DEZVOLTAREA ABILITATILOR MOTRICE
DEZVOLTARE PSIHOMOTRICA

Gonge-River-Stones-with-Children-2120-1

Kitul format din Pietrele de Râu, marca Gonge şi antrenamentul echilibrului

Psihoterapeut Hannah Harboe

Tema acestui articol face referire la echilibrul static şi la modalităţile de utilizare ale kitului format din Pietrele de Râu, marca Gonge în antrenarea copiilor care au dificultăţi cu menţinerea stabilităţii şi echilibrului.

Există 3 tipuri de echilibru identificate:

  1. echilibru dinamic;
  2. echilibru proactiv
  3. echilibru static.
    Echilibrul dinamic se manifestă în momentul în care reuşim să ne mişcăm şi să ne păstrăm echilibrul în acelaşi timp. Imaginaţi-vă că vă balansaţi pe o suprafaţă de sprijin: cu cât este mai mare suprafaţa de sprijin, cu atât ne este mai uşor să ne menţinem echilibrul. În acelaşi timp, acceleraţia şi viteza mişcării contribuie la menţinerea echilibrului nostru. Cu toţii recunoaştem situaţia în care suntem cât pe ce să cădem şi prin simpla accelerare reuşim să evităm incidentul. Ce se întâmplă de fapt, poate fi explicat uşor: în momentul în care accelerăm, întregul nostru sistem vestibular ne susţine să ne menţinem echilibrul. Când suntem aproape de a ne pierde stabilitatea, de cele mai multe ori reacţionăm instinctiv în sensul evitării căderii. Spre exemplu: mişcarea braţelor în încercarea reflexă de a ne redobândi echilibrul. Un alt exemplu poate fi mersul pe bicicletă, care implică un echilibru dinamic bun din partea celui care realizează acţiunea. Dacă priviţi un copil care învaţă să meargă pe bicicletă, puteţi observa că echilibrul acestuia este menţinut mai bine în momentul în care merge cu viteză, spre deosebire de momentul în care se deplasează încet, procesul din urmă dovedindu-se mai dificil şi anevoios la o viteză mică.
    Echilibrul proactiv reprezintă abilitatea de a prezice ce ai nevoie să faci pentru a-ţi menţine echilibrul încă o fracţiune de secundă înainte de a trece la acţiune. Ca şi exemplu poate fi cazul în care noi calculăm cu precizie, la nivel inconştient, cât de multă tensiune şi elasticitate să aplicăm picioarelor atunci când sărim de pe podea, respectiv când trebuie să aterizăm înapoi şi să ne recăpătăm echilibrul. În cazul în care greşim estimările, aterizarea noastră este greoaie şi neîndemânatică, riscând să ne pierdem controlul asupra echilibrului şi să cădem.
    Echilibrul static reprezintă abilitatea noastră de menţine o poziţie. Un exemplu în acest sens poate fi cazul în care stăm într-un picior şi încercăm să ne încălţăm cu o şosetă pe celălalt sau atunci când lucrăm la birou şi ne menţinem corpul într-o anumită poziţie pentru un anumit interval de timp.
    În momentul în care toate cele 3 sisteme de echilibru sunt coordonate, reuşim să ne mişcăm elegant şi armonios, corpul nostru lucrând optim şi eficient, evitând în acelaşi timp tensiunea fizică. Atunci când ne jucăm sau ne mişcăm toate cele 3 forme de echilibru participă laolaltă. Astfel, fiecare tip de echilibru exercită o influenţă puternică asupra celorlalte două. Câteodată, copiii manifestă dificultăţi cu unul sau mai multe tipuri de echilibru. Pentru ca antrenamentul lor să fie eficient este important ca terapeutul să analizeze slăbiciunile fizice şi exerciţiile specifice tipului de echilibru care nu este optim dezvoltat, explorând şi punând la lucru resursele personale de care beneficiază individual copilul.

Studiu de caz:
Mark este un băieţel activ în vârstă de 5 ani. I-a plăcut dintotdeauna să se mişte mult. El poate să meargă bine pe bicicletă, este bun la alergat şi îi place să se joace zgomotos. Practic nu poate să stea locului. Cade de multe ori la locul de joacă şi inclusiv de pe scaunul său în timpul mesei; nu-şi poate menţine echilibrul într-un picior, iar când stă la masa de lucru îşi odihneşte capul pe suprafaţa acesteia. Când se joacă pe covor cu maşinuţele se întinde şi îşi sprijină capul pe braţ în loc să se aşeze pe şezut.

2015

Când i s-a cerut să completeze un traseu de abilităţi motrice la clinica mea, el s-a apucat de lucru înainte ca eu să termin instructajul activităţii. Rapid ca şi un fulger, s-a aruncat asupra realizării activităţii. Pentru el, echilibrul dinamic este accesibil, are un bun echilibru proactiv,dar manifestă dificultăţi ale echilibrului static. L-am lăudat pe Mark. El este un băieţel bun şi i-am explicat că trebuie să încercăm ceva mai dificil, pe măsură ce mi s-auclarificat dificultăţile sale de a se mişca încet. Mark da din cap aprobator. Adulţii l-au mustrat dintotdeauna: ia-o mai uşor, aşteaptă, ai răbdare si relaxează-te. Poate că Mark nu ştie cum să facă acest lucru? Mă gândesc la acest lucru pentru că atunci când se relaxează el cade şi îşi pierde echilibrul.Acum avem un obiectiv comun: o să îl ajut pe Mark să stăpânească ceea ce i se pare dificil. Spre exemplu, cum să îşi încetinească ritmul, cum să se mişte încet. În termeni de specialitate, Mark trebuie să înveţe echilibrul static şi cum să îşi controleze stabilitatea.
Am adus kitul format di Pietrele de Râu, marca Gonge şi i le-am prezentat lui Mark, invitându-l să se aşeze pe cea mai înaltă dintre ele, care era poziţionată în mijloc. Pietrele de mărime mică au fost aşezate împrejurul celei mari. L-am rugat pe Mark să îşi aşeze un picior pe o piatră de o anumită culoare. Celălalt picior trebuia să rămână pe baza înaltă, cea de culoare mov. De fiecare dată când spun o culoare nouă, Mark începe jocul fiind poziţionat cu ambele picioare pe piatra mov şi apoi alege care picior să-l “odihnească” pe piatra colorată menţionată de mine. Acest exerciţiu îl încetineşte pe Mark. El trebuie să depună un efort special pentru a-şi păstra echilibrul, atunci când ambele picioare se află pe piatra înaltă şi se face trecerea către celelalte pietre colorate cu înălţimi descrescătoare.Acest exerciţiu îl ajută pe Mark în antrenamentul exhilibrului static. Exerciţiul este unul complex, dat fiind faptul că după fiecare alegere de culoare, Mark trebuie să îşi amintească să revină cu ambele picioare pe piatra mov. Acest lucru încurajează reducerea vitezei şi face activitatea competitivă. Mark chicoteşte de fiecare dată când uită să se întoarcă la bază şi se grăbeşte către următoarea mişcare. Ne amuzăm de fiecare greşală şi îl laud atunci când reuşeşte să se concentreze, amintindu-şi să se reîntoarcă la bază înainte de a alege o nouă Piatră de Râu, marca Gonge. Pot face exerciţiile mai grele. Pot întârzia procesul şi să aloc mai mult timp alegerii unei noi culori. Cu cât sunt mai înceată, cu atât este exerciţiul mai solicitant şi provocator pentru abilităţile de echilibru static ale lui Mark. Pot, de asemenea, să modific gradul de dificultate alegând alternativ o piatră care îi este aproape de bază şi apoi una care îi este în spate sau pot să fac modificări de deplasare în stânga şi dreapta. Activitatea poate fi şi mai complexă de atât. Pot să îi spun lui Mark că nu poate alege singur piciorul pe care să-l folosească şi că regula de această dată este folosirea alternativă a picioarelor: întâi dreptul şi apoi stângul.Dacă Mark nu ar fi putut să îşi menţină echilibrul în timpul exerciţiului sau în cazul în care nu ar fi putut să mă aştepte să menţionez culoarea, un joc mai simplu ar fi fost să aşez toate pietrele la întâmplare şi să-l invit pe Mark să se poziţioneze cu ambele picioare pe o piatră aleasă de mine. Este important să identific corect nivelul abilităţilor copilului şi să-i ofer activităţi şi exerciţii potrivite, respectiv să-i ofer jocuri provocatoare, astfel încât să resimtă succesul şi să capete abilităţi deopotrivă, fără să se plafoneze. După doar câteva minute, Mark nu mai face greşeli. El cunoaşte deja jocul şi ştie ce trebuie să facă. A reuşit să îşi încetinească ritmul rezolvării traseului şi să-şi păstreze echilibrul.Am stabilit de comun acord că voi mai alege 5 culori şi după aceea jocul se încheie.

Video PIETRE DE RAU:

Detalii Pietre de Rau:

http://www.k-w.ro/detalii-pentru-jocuri/dezvoltare-psihomotrica/motricitate-grosiera/echilibru/pietre-de-rau–set-de-6-buc-_486

Detalii Vârfurile de munte:

http://www.k-w.ro/detalii-pentru-jocuri/dezvoltare-psihomotrica/motricitate-grosiera/echilibru/varfurile-de-munte–set-de-5-buc-_487

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *